Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

torsdag 7. januar 2010

PostHeaderIcon Til forskning

Hvis elevene skal få være med på å bestemme sin egen arbeidsmåte kan det være nyttig med besvarelse på et skjema etter at metodene er forklart?
Kan vi da sette opp arbeidsmåtene skjematisk?
F. eks Individuelt arbeid, tavleundervisning, samarbeidslæring, gruppearbeid osv.
Hva passer for deg( veldig godt, godt eller mindre godt) og hvorfor. Få de til å gi oss en begrunnelse for valget.

Neste blir oss lærerne, evt til ettertanke.
Tar vi på alvor at elevene lærer best når læresituasjonen tilpasses individuelle læringsstiler.
Hvis nei: Kartlegger vi læringsstilene?
Hvis ja: Tilpasser vi undervisningsmetodene våre til det vi vet?

1 kommentarer:

Ella sa...

Det er viktige og gode spørsmål Britt Irene. Å få svar på dette er jo interessant. Er det vi som lærere som må ta det hele ansvaret? Er vi for redde for å gjøre ting på nye måter? Blir vi i det gamle vante og lukker ører og øyne i forhold til kunnskapsløftet? Kanskje det er ledelseskunnskapen vår det skorter på, at vi ikke får med de andre lærerne på teamet og gir opp. Det er sikkert tungt å holde på alene med denne formen for læring.
Jeg tror det er veldig lurt å sette opp arb. metodene konkret slik du foreslår. Her kan man begrense disse etter hvilke muligheter og rammer somm finnes. Jeg tror også at det er lurt å begynne med noen få og etterhvert når en får erfaring kan en utvide. Det er mye som skal læres både for elever og lærere tenker jeg.

Legg inn en kommentar