Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

søndag 10. januar 2010

PostHeaderIcon Multiinstruksjonspakke?

I boka Mill vedr læringsstiler skriver de om hvordan vi kan utvikle undervisningsverktøy for å imøtekomme elevenes ulike læringsstiler. De snakker om noe som kalles for :
1. CAP- en aktivitetspakke med hovedsakelig mål og oppgaver der lærestoffet må hentes fra annet kildemateriell.
2.PLS - en programlæringssekvens, dvs at den inneholder selve lærestoffet som elevene skal arbeide trinnvis og målrettet med.
3. MIP - Multi sensory instructional package. En samling av stoff og materiell om et spesifikt emne.
For eksempler, se her
Dette gjelder barneskole og ungdomsskole, men vi kan gjøre det til vg 1.

For kartlegging av elevenes læringsstiler 10-15 år:
LSI - Learning styles inventory
Kan hentes på denne linken , men koster penger. Antar at skolene eller ppt kan ha prisavtaler. Jeg skal sjekke i min kommune.

For elever over 15 gjelder muligens testen for voksne
BE - building excellence. Denne finnes også på linken ovenfor.

Det sies at det er viktig for oss som lærere å vite at vår egen intelligensprofil påvirker hvordan vi planlegger undervisningen, setter opp arbeidsmåter, gjennomfører opplæringen og vurderer elevene. Samtidig kan det påvirke vårt syn på elevene. Derfor er det viktig for lærere å flytte fokus fra egen måte å lære på til hvordan elevene lærer....


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar