Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

onsdag 6. januar 2010

PostHeaderIcon MI`s undervisningsmetoder fra boka til t. Armstrong.

1.Språklig intelligens(blå): - forelesning - store og små gruppediskusjoner - bøker -arbeidsark - bruksanvisninger - idèmyldring - skriveaktiviteter - språkspill - utveksling av læring -elevforedrag - fortelling - lydbøker og kassetter - improvisert tale - debatter - loggskriving -lesing i kor -individuell lesing - opplesing for klassen - utenatlæring av språklige fakta - ta opp elevenes ord på bånd - bruke tekstbehandling på datamaskin - publisering( eks klasseavis)


2. Logisk-matematisk intelligens(indigo): - matematiske problemer på tavla - sokratiske spørsmål - fosøk, elevøvelser - logiske problemløsningsoppgaver - klassefiseringer og kategoriseringer - laging av koder - logiske og andre slags spill - dataprogrammering - vitenskaplig tenkemåte -logisk oppbygd presentasjon av fagstoff - kognitive øvelser etter ideer fra Piaget - eksprimentell metode(heuristikk)


3. Visuell- romlig intelligens(Fiolett): - kurver, grafer diagrammer og kart - visualisering -fotografering -video, dias og film . - visuelle puslespill og labyrintspill/oppgaver - tredimensjonale byggesett - kunstforståelse - fantasifull historiefortelling- bildemetaforer - kreativ dagdrømmeri - maling, kollage og annen visuell kunst - ideskisser - visuelle grubleoppgaver - grafiske symboler - tankekart og andre visulle organiseringsredskaper - grafiske dataprogrammer -lese etter visuelle mønster -optiske illusjoner - fargekoder - visuelle forståelsesoppgaver - tegn- og mal/datastøttende programmer -erfaringer med å lese bilder


4. Kropps-kinetisk intelligens:- kreative bevegelser - praktisk tenkning - ekskursjoner - miming teater i klasserommet - konkurranse- og samarbeidsleker -fysiske oppmerksomhetsøvelser - praktiske øvelser av alle slag - kunsthåndverk - kroppskart -bruk av kinetisk bildespråk - pedagogiske "gjøre"-ting - kroppsøvingsaktiviteter -bruke kroppsspråk/håndsignaler for å kommunisere - tektile materialer og erfaringer - avslapningsøvelser


5. Musikalsk intelligens: - synging, nynning og plystring - spille musikk - spille instrumenter -gruppesang -stemningsmusikk - musikkglede - bruke bakgrunnsmusikk -koble gamle melodier med begreper -skape nye melodier til begreper -


6. Sosial intelligens: - samerbeidsgrupper -sosialt samspill - konflikthåntering - elev- til elev undervisning -brettspil - alderblandede grupper - gruppevise idèmyldringer - elev- til elev summing -engasjement i lokalsamfunnet -lærlingordning -akademiske klubber -interaktiv programvare - selskaper og sammenkomster som ramme for læring -menneskeskulpturer


7. Intrapersonlig intelligens(Turkis): - selvstendig arbeid -følelsesladede øyeblikk - aktiviteter i eget tempo -individualiserte prosjekter og spill - egen studieplass -ett minutts refleksjonsperioder - interesse-sentre -personlige forbindelser -mulighet for hjemmearbeid -tid til å velge - selvinstruerende undervisning - få anvist inspirerende/motiverende fagstoff - aktiviteter som retter seg mot selvfølelsen -loggskriving - måløkter


8. Naturalistisk intelligens: - natustier -akvarier, terrarier og andre flyttbare økosystemer -hagearbeid -kjæledyr-i-klasserommet - natuvideo, film og kino -redskaper til bruk ute i naturen (kikkerter, teleskop, mikroskop) - økolæring -klassens økologiske stasjon -planter som konkretisering ."vinduer til læring".

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar