Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

torsdag 7. januar 2010

PostHeaderIcon Noen tanker fra Kolbotn



I våres leste jeg litt om en lærer ved Harward som skrev om hvilke ferdigheter morgendagens utøvere trenger av kompetanse. Han heter Tony Wagner. Han snakker om 7 ferdigheter:

1. Kritisk tenkning og problemløsing.
2. Samarbeid på tvers av nettverk og ledelse med innflytelse
3. Fleksibilitet og tilpasningsevne.
4. Initiativ og entreprenørskap.
5. Effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon
6. Kunnskaper i å analysere informasjon.
7. Nysgjerrighet og fantasi/ kreativitet.

Mine spørsmål:
Er dette et mulig utgangspunkt for utvikling av pedagogisk arbeid?
Hvordan kan vi møte disse punktene gjennom undervisningen vår?
Hvis vi tar utgangspunkt i læringsstil og diamanten til Sund?
Kan det være at vi skulle lage det så åpent som Gøril foreslo? 10- 20 ord fra pensum eller det temaet de skal jobbe med mens vi er der...slik at elevene selv i samarbeid må finne ut av hva dette vil si, evt i forhold til deres kreative prosesser?
Hvis vi så stiller spørmål om hva de trenger å kunne for å kunne besvare spørsmål i forhold til disse ordene. Hva trenger de å kunne om dem i forhold til læreplanen?
-For deretter evt. å lage oppgaven sammen med elevene?

Michael Wesch har to punkter vedr læring på denne måten, der han sier at det er :
- Semantic - A word concept, or idea is not just meaningful for what it is but for how it relates, connects and contrasts with other words, concepts and ideas.( semantikk er vitenskapen om ordets betydning).
- Personal - A person finds their own meaning and significants (their identity) not just in who they are but in how they relate, connect and contrast with other people.
Han sier videre at disse to pkt er uadskillelige og har en gjensidig avhengighet.

Tema kan også f.eks være redesign og elevene kan velge yrke etter interesse.

Kan læringsstilen komme inn som introduksjon til prosjektet?
Er det lurt å se i læreboka for vg1 og på læreplanen?

Som ramme for utviklingsarbeid fikk vi en mal av Ann Lisa i fjor. Den var veldig informativ. Kunne vi kanskje bruke den?

Bien

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar