Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Bloggarkiv

Følgere

tirsdag 19. januar 2010

PostHeaderIcon Hva ønsker vi å oppnå med verktøyet?

Mange elever på vg1 design og håndverk kan være teoretisk svake og lite motiverte til læring. De kommer til videregående med et dårlig forhold til skole og liten interesse til å lære. Relevansen i opplæringen til yrket de kanskje ønsker å lære har ikke hatt fokus på vg1. Dette har økt frafallet på vdg.

Hvis vi tar utgangspunkt i de 8 intelligensene, læringstilene og diamantmodellen til Sund. Vil vi da kunne individualisere og interessedifferensiere undervisningen så elevene tar større ansvar for egen læring? Vil det øke elevenes motivasjon og minske frafall fra videregående fordi de gis mulighet til å ta egne valg? Vil det minske behovet for Individuelle opplæringsplaner? Hva må vi i tilfelle gjøre ekstra i forhold til elever med særskilte behov?

Howard Gardner(Bunting, Skogen, Tjora, 2009) mente det var for snevert å definere intelligens som en enkeltstående, statisk evne hvert menneske har i stor eller liten grad. Han ville se utover det de eksisterende IQ- testene målte for å se et menneskes potensial. Gjennom å bruke MI kan vi vise elevene at det er mange måter å være intelligent på.

Alle mennesker har noen sterke egenskaper. Ved å ha fokus på disse vil vi kunne gi anerkjennelse for individuelle evner og anlegg og vise at det er rom for at vi er forskjellige. Vil dette kunne bidra til at elevene får økt selvbilde og ønsker å lære?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar