Læringsmål.

Vi må huske at
vi alle skal ha tre
individuelle
læringsmål hver.

Problemstilling.

Hvordan tilpasse undervisningen på vg1 design og håndverk slik at elevene oppdager ulike læringsstiler?

Følgere

torsdag 11. mars 2010

PostHeaderIcon Når skjer læring?

Denne har jeg laget til mine elever. De forteller meg at de ikke lærer noe på denne skolen. Jeg har spurt hvem de syns er ansvarlig for det? De syns det HELT klart er læreren sitt ansvar!

Derfor har jeg utfordret dem på ansvar for egen læring, og at de ikke må gå rundt i spiral i sirkelen : hva du kan fra før.
Jeg utfordrer dem på å våge seg ut i sirkelen for ny læring, men der er det skummelt, stress, gørr, kjedelig, og mye jobb - der er det ikke behagelig og koselig.



Jeg ønsker at de skal være bevisste på ny læring, derfor vil jeg at de bruker dette skjemaet gjennom denne oppgaven for å bli bevisst på hva de lærer og hva de kan fra for. Om de bare går i sirkel rundt det de kan fra før, når skjer læring da?

Jeg har oppdaget at de trenger å få hjelp til systemateserig av læring. Et verktøy som gjør dem bevisste på ny læring.

Hva syns dere om disse tankene?

Hvordan har dere det i praksis? Hvilke tanker har dere?

Og hvordan går det med læringstilene? Jeg opplever at de ikke er så interesert, det er ok. Jeg opplever ingen har bruker sin læringstil i oppgaven trender og moter.

Gøril

4 kommentarer:

Bien sa...

Jeg tenker at det er vanskelig å forandre holdninger på kort tid. Å oppdage noe er en ting, å bruke det noe annet. Da tenker jeg at det bblir fokus på hvordan vi bruker den informasjonen vi får gjennom tester og observasjoner til å tilpasse undervisningen underveis. Å forske på egen praksis:)

Unknown sa...

Vi har det veldig fint i praksisen. Hadde 2 veiledning i dag og får gode tilbakemeldinger. Elevene er ivrigen på produktproduksjonen sin, vi minner dem stadig på at det er veien dit som er oppg som skal vurderes. Det synker ikke helt inn føler jeg, men de jobber bra og er fornøyde.

Ideriket sa...

Elevene mine syntes i utgangspunktet det er spennende med læringsstiler og fikk noen spørsmål om hvordan de kunne bruke det i oppgaven.De har ikke kommet så langt enda så det blir spennende å se videre.

Ella sa...

Ja jeg vet ikke hvor mye elevene får med seg av læringsstiler men jeg startet med repetisjon nå på mandag.Følelsen etter dag en var at de ikke hadde fått med seg så mye.
Ellers tror jeg det var lurt å forenkle oppgaven til mine elever. Det ble lagt vekt på idèutvikling og oppgaven passet da også inn i en annen stor oppgave de hadde fått like før.
Veldig spennende og fin visualisering av situasjonen nå Gøril. Kanskje de visuelle fikk en aha-opplevelse? Bra tenkt og gjort ut fra hva du fikk høre.

Legg inn en kommentar